Valeriu Petrescu, 5 februarie 2019
Foarte recent introduse in limbajul de specialitate al profesionistilor in imobiliarul nerezidential, spatiile de coworking, cunoscute si ca shared workplaces, reprezinta spatii de lucru utilizate in comun de indivizi sau microgrupuri avand sau nu domenii comune de activitate, dar care accepta diversitatea si promoveaza socializarea.
Fiind lansat in spatiul lingvistic anglosaxon, termenul coworking este utilizat preferential in jargonul Real Estate international.
Fata de solutiile office traditionale de organizare a activitatilor, cele tipice coworking ofera un set de avantaje care le fac realmente atractive:
- suprafete/spatii structurate flexibil pe cerintele activitatilor si dimensiunea microgrupurilor de lucru;
- perioade variabile de inchiriere a spatiilor, de la cateva zile la oricate luni sunt necesare;
- acces imediat si personalizat la utilitati (energie, spatii de depozitare, servicii de soft FM) si la comoditati gen ceai/cafea, prepararea termica a hranei etc;
- utilizarea comuna a infrastructurii/logisticii de birou: server, WiFi, imprimante;
- posibilitatea amenajarii personalizate si creative a spatiului de lucru prin decorare originala.
Tipologia utilizatorilor/clientilor este diversa si include antreprenori pe diferite profiluri, start-up-uri, ONG-uri, freelanceri, precum si profesionisti individuali din diverse domenii – designeri, comunicatori etc. sau chiar studenti in diferite faze de pregatire ale unor proiecte profesionale. Ceea ce caracterizeaza coworkingul este diversitatea ampla si, mai ales, dinamica schimbarii utilizatorilor si a configuratiilor spatiale.
Dar aspectul diferentiator cel mai pregnant si atractiv in acelasi timp il constituie mediul motivant de lucru prin „anvelopa” emotionala a spatiilor comune, anvelopa construita prin interactiunile personale pozitive, de regula informale, care dau o nota de relaxare si creativitate specifice spatiilor de coworking. Relatiile amicale si sentimentul de libertate prin absenta constrangerilor formale sunt evidente. Este adevarat, majoritatea consistenta a ocupantilor acestor spatii sunt tineri activi care prefera (si promoveaza) un stil de lucru si de viata liber, lejer, confortabil, in care comunicarea libera/informala este definitorie.
Prezenta spatiilor coworking se face simtita in Bucuresti, unde functioneaza astfel de hub-uri precum Impact Hub, Mindspace, NOD Makerspace, TechHub, dar si in centre urbane mari ca Timisoara sau Cluj-Napoca.
Chiar daca este un fenomen aflat inca in faza incipienta, cel putin in Romania, combinatia tinerete-creativitate-interactiune si comunicare libera-costuri reduse pare sa constituie un set de motive suficient de solide ca spatiile de coworking sa cunoasca o evolutie ascendenta ca numar si dimensiuni si mai ales durabila, pe masura constientizarii avantajelor de etapa in dezvoltarea profesionala a tinerilor utilizatori. De altfel, in proiectarea si utilizarea spatiilor office din ultima perioada se regasesc componentele relationale si emotionale care transforma activitatile de birou in experiente intelectuale si afective pozitive, din care nu lipseste elementul „fun”, totul in favoarea cresterii productivitatii si a satisfactiei profesionale, dar si personale.