Începând cu februarie 2019, ROFMA a devenit Asociația Română de Workplace și Facility Management. Mai mult...

Noul tip de mix in retail - Cum trebuie sa se transforme centrele comerciale pentru a atrage mai multi clienti

Romanian Retail Real Estate Forum, editia a IV-a



Bucuresti, 30 Octombrie 2017 - Piata de retail din Romania profita din plin de cresterea consumului, insa aceasta tendinta probabil ca nu va mai dura prea mult, considera reprezentanti ai centrelor comerciale, care vorbesc deja de transformarea mixului de retail prin accentuarea zonelor care nu tin strict de shopping.


Speakerii din cadrul Romanian Retail Real Estate Forum, editia a IV-a, au aratat care sunt principalele tendinte in piata de retail, care sunt avantajele actorilor din domeniu, dar si provocarile si pericolele pe care acestia le
pot intampina in contextul erei digitale si pe fondul unui boom al consumului.


Tatian Diaconu, Director General, Immochan Romania, a spus ca meseria de dezvoltator trebuie sa evolueze: ’’Avem nevoie sa iesim dintr-un model orientat catre shopping absolut, clientii merg acolo unde li se ofera o multitudine de motive, iar shopping-ul poate fi ultimul motiv”. Abordarea ar trebui sa fie una de ’’urbanist’’: ’’Asta inseamna ca nu mai privesc un proiect intr-un mod izolat, focusat exclusiv pe zona care ma intereseaza pe mine, ci vorbim de proiecte care se bazeaza pe intelegerea precisa si locala a nevoilor comunitatii, creand astfel o legatura cat mai stransa cu comunitatea. Meseria noastra a evoluat pentru ca societatea a evoluat. Oamenii isi vor orasele inapoi.

Oamenii vor sa poata lucra, locui, petrece timp de calitate in cartiere prietenoase.’’
Potrivit lui Tatian Diaconu, proiectele viitorului sunt pentru oameni, mixte ca functiune si probabil din ce in ce
mai verticale. Proiectul fiecarei comunitati ar trebui sa fie crearea unui ecosistem de proximitate, calitativ,
auto-sustenabil, in care fiecare sa se identifice cu comunitatea dar se poate exprima si ca individualitate.’’

Si Andrei Pogonaru, CEO Veranda Mall, a amintit de lipsa de adancime a pietei de retail, din perspectiva numarului de retaileri, facand referire la SUA, o piata de referinta: “In America dispar retaileri, in Romania nu apar noi retaileri. Desi avem putini retaileri, vor suferi si cei pe care ii avem”.

Una dintre solutii, potrivit reprezentantului Veranda Mall, este tot un model american - dezvoltatorul centrului
comercial trebuie sa preia si francize, deoarece “uneori nu poti aduce experiente diferite decat investind in ele
din propriul buzunar”. Dupa experienta de un an de la inaugurarea Veranda Mall, Andrei Pogonaru a ajuns la
concluzia ca este nevoie de mai mult entertainment, prin care sa ii faci pe clienti sa treaca prin fata magazinelor si “sa se intalneasca cu cumparaturi din impuls”.

In acest sens, nu este suficient un refurbishment limitat la o simpla renovare. “Orice centru comercial are un
ciclu de viata, dar se pare ca ciclurile se scurteaza, si asta este o provocare. E importanta aducerea un centru
comercial local sau regional mai aproape de ceea ce isi doresc oamenii, inclusiv in ceea ce priveste toata partea
de servicii, chiar si taxe si impozite, pasapoarte. In plus, e important mixul de chiriasi, pozitia buna, partea de
entertainment, dar se discuta mult si despre optimizarea energetica, scaderea consumului in mall-uri”, a spus Tudor Popp, Managing Director, REC Immpuls.

Sorin Blaga, General Manager, Liebrecht and wooD Romania, companie care a dezvoltat si opereaza centrul comercial Fashion House Outlet Center din Militari si care anul viitor va demara constructia celui de al doilea centru de acest tip, in Cernica, a observat ca exista city mall-uri care isi pierd din relevanta, iar, in paralel, exista un model de business cu risc foarte mic - outlet center-urile, care vin tot din SUA si care in Europa sunt acum in numar de peste 140 de unitati, avand o rata de crestere foarte mare.

“Nu online-ul este cel care va lovi in city mall-uri, ci comportamentul de cumparare. In SUA a merge intr-un
shopping mall devine complet irelevant. Oamenii vor sa mearga in open air-centers, vor sa aiba posibilitati de
leisure si entertainment altele decat indoor. De aceea, si proiectul din estul Bucurestiului va fi de tip open air-center, un concept mai putin vizibil in zona aceasta a Europei”, a explicat Sorin Blaga.

Ali Ergun Ergen, General Manager, TBE Solutions, companie de consultanta in domeniu, considera ca e mult potential in Romania, vede interes catre tara noastra chiar si dincolo de ocean. Insa, pentru a fi competitive, centrele comerciale din a doua generatie trebuie sa acorde mult mai mult spatiu pentru leisure si entertainment, iar dezvoltatorii acestora trebuie sa le priveasca exact ca pe niste organisme vii, care uneori sunt foarte fericite, dar care din cand in cand se mai si imbolnavesc.

De aceea, “logistica tinde sa devina noul retail”, a punctat Roxana Dudau, Partener Asociat in cadrul casei de
avocatura Noerr, care a identificat o noua problema in dezvoltarea mall-urilor - faptul ca nu mai sunt terenuri
foarte mari de vanzare, asa cum a fost, spre exemplu, platforma Tractorul din Brasov. “Astfel de investitii nu se
vor mai putea face, decat cu ajutorul statului, prin parteneriat public-privat”, spune Roxana Dudau.

Dar, deocamdata, statul mai mult incurca decat ajuta, intarziind proiectele. Florin Popa, General Manager Vitalis
Consulting, companie care asistata dezvoltatorii in procesul de constructie, a spus ca reprezentantii unui proiect
din Ramnicu Valcea si-au dorit sa finalizeze macar partea de autorizatii inainte de alegeri, pentru ca “dupa nu se stie”, avand in vedere inconstanta autoritatilor locale. “Ne intreaba un dezvoltator - cat dureaza autorizatia de constructie? Si noi ii spunem - un an si jumatate, din experienta”, exemplifica Florin Popa, mentionand, ca
teoretic,  obtinerea tuturor autorizatiilor nu ar trebui sa dureze mai mult de trei luni.

E-commerce-ul, amenintare sau aliat?

Un alt subiect dezbatut in cadrul Romanian Retail Real Estate Forum 2017 a fost in ce masura influenteaza mediul online retailul traditional.

Florinel Chis, directorul executiv al ARMO - Asociatia Romana a Magazinelor Online, a spus ca anul acesta comertul online local va depasi 2 miliarde de euro. “Pentru retail, e-commerce-ul a devenit un must, e o componenta esentiala pentru business-ul de retail. Avem de acum de-a face cu o experienta omnichannel. Imi doresc sa cumpar un produs, il vad online, apoi pot sa ma duc in magazin sa il testez, poate mai testez doua trei modele, plasez o comanda online sau in magazin, pana la urma pentru client e important sa ii livram un produs in conditii cat mai bune”, a precizat Florinel Chis.

Nici Serban Radu, co-fondator Carturesti, nu vede in mediul online o amenintare pentru retailul traditional.

Magazinul online al Carturesti are o crestere anuala a vanzarilor cuprinsa intre 70-100%, insa inca nu e un procent foarte mare din cifra de afaceri. In schimb, in librariile fizice oamenii vin pentru experienta, pentru starea de bine pe care stiu ca o vor gasi acolo. Si chiar daca nu cumpara de fiecare data, intr-o zi tot vor cumpara o carte sau un ceai.

In plus, pentru a aduce mai multe persoane in librarii, reprezentantul Carturesti se gandeste sa faca livrarea
comenzilor plasate online in librarie, un loc in care probabil clientii vor fi atrasi de alte carti si vor face si
alte cumparaturi. De asemenea, referitor la diferenta de vanzari dintre librariile stradale si cele din mall-uri,
Serban Radu a recunoscut ca “banii se fac la mall”, iar locatiile stradale sunt ideale pentru evenimente.

Catalin Pozdarie, General Manager, Hervis Sports, a dus si mai departe explicatia pentru situatia din prezent in
ceea ce priveste relatia dintre online si offline in retail: Suntem in epoca retailerului total, in viitor nu vor
mai exista canale, clientul va tranzita intre magazinul fizic si magazinul online fara a exista bariere. Nu trebuie
sa ma mire daca un client prefera sa mearga in online. Concurenta suntem noi, nu online-ul, online-ul trebuie vazut ca o oportunitate in conditiile in care nu putem fi peste tot”.

Frederic Lamy, CEO, Leroy Merlin, a spus ca in magazine relatia cu consumatorul este superioara fata de ceea ce se intampla in online, mult mai personala. “Noi putem sa vorbim cu clientii. Amazon este urias, dar nu poate face acelasi lucru. In Romania, din punct de vedere digital, suntem foarte intarziati. Nu vrem sa ne grabim, si nu pentru ca nu credem in e-commerce. Strategia noastra este sa fim un magazin diferit, nu un magazin concurent”. De aceea, Leroy Merlin se va concentra pe imbunatatirea experientei clientilor in interiorul magazinelor fizice.

Pentru brandul Fru Fru, social media este principalul canal de comunicare cu clientii, formati in cea mai mare
parte de tinerii din generatia Millennials, potrivit lui Bogdan Mugescu, Director de Expansiune Fru Fru. ”Suntem
foarte surpinsi de modul in care a crescut in social media noul nostru concept 'Cooperativa Fru Fru' - in sase luni
am ajuns deja la 10.000 de fani organic, fara a da nicio cafea gratis in magazin in schimbul unui like”, spune
Mugescu.

Referitor la prezenta de doar 6 luni in mall-ul Promenada, reprezentantul Fru Fru a spus ca a fost un pariu
pierdut, nu a mers pentru ca, in general, clientii de food-court din mall-uri nu sunt consumatori de tip healthy
conscious. In schimb, brandul se va axa pe formatul office - fresh corner, si pe un format mare, care sa permita si altor producatori locali din aceasta nisa, precum berea artizanala, sa ajunga cu produsele la raft.

Ruxandra Stoian, Key Account manager, Philips Lighting, a vorbit de mega-trendurile care se configureaza acum in industria de retail - importanta din ce in ce mai mare pe care o are generatia Millennials astazi si conectivitatea tot mai crescuta. Oamenii sunt tot mai deschisi catre tehnologie, au acces la informatie si la Internet oricand si oriunde. In acelasi timp, sunt din ce in ce mai ocupati si vor sa rezolve cat mai multe lucruri in acelasi timp.

Asadar, au nevoie de o motivatie ca sa iasa la cumparaturi - daca pot rezolva si alte lucruri intr-un mall, cum ar
fi sa isi lase copilul la joaca sau sa lase hainele la curatatorie. Iar cu ajutorul unor tehnologii care sa
monitorizeze activitatea vizitatorilor, reprezentantii mall-ului pot vedea exact ce ii atrage pe consumatori si isi
pot schimba in timp real strategiile de marketing.

Mircea Isvoranu, Fruits and Vegs Manager, Carrefour Romania, a vorbit despre o strategie care a dat roade imediat: Cooperativa Carrefour Varasti, un parteneriat de succes cu producatorii romani de legume din zona Varasti, a dus la o mai mare prospetime a legumelor la raft, prin scurtarea procesului logistic si a lantului de aprovizionare, importuri mai putine, sustinerea comunitatii locale in centralizarea si cresterea productiei cu fiecare an, si mai ales un pret mai bun pentru consumatori.

Partenerii conferintei au fost: Casa de Traduceri, Kronospan, Noerr, Prakt Romania, REC Immpuls, Rofma,  Ropeco, Philips, Schneider Electric.

Pentru mai multe detalii despre eveniment, accesati linkul:http://govnet.ro/Retail-Real-Estate-Forum-2017


Despre GOVNET

GOVNET este un canal media independent ce furnizeaza informatii concentrate pe realitatea economico-politica si pe climatul de afaceri ale Romaniei, fiind totodata organizator de evenimente, prin GOVNET Conferences. Obiectivul GOVNET este sa fim o sursa reala de informatii si de analize specifice din zona de business pentru cei interesati sa investeasca in tara noastra si, de asemenea, sa promovam parteneriate prin intermediul celei mai de succes platforme de informare si networking direct in cadrul evenimentelor de inalt nivel si conferintelor de afaceri.


Pentru informatii suplimentare, va rugam sa ne contactati:
Adrian Ion
Publisher
GOVNET

Tel: 0372 900 670
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.
www.govnet.ro